Câsele Zörgt!

Met Elkaar, Voor Elkaar: De missie van Stichting Câsele Zörgt

In oktober 2022 woonde een groepje inwoners van Castenray een presentatie bij in Castenray waar Ysselsteyn, het concept van dorpsondersteuning wordt uitgelegd. Deze presentatie maakt diepe indruk en inspireert hen om iets vergelijkbaars in hun eigen dorp op te zetten. Zo wordt Stichting Câsele Zörgt opgericht, met als doel een stevig sociaal netwerk te creëren en de zorgbehoeften van de gemeenschap te ondersteunen.

De stichting wordt geleid door een toegewijd team van bestuursleden.

Bert Arts, de voorzitter, speelt een centrale rol met zijn uitgebreide ervaring in de zorgsector en betrokkenheid bij diverse dorpsraden en bestuursfuncties. Hij is ook voorzitter van het ouderencentrum “De Stek” in Castenray.

Ans Arts – van Lier, de secretaris, is een relatief nieuwe inwoner van Castenray, maar brengt een indrukwekkende staat van dienst mee. Ze heeft ervaring als voorzitter van de gemeenschapsraad en werkt als verzorgende IG.

Ien Janssen-Derks, de tijdelijke penningmeester en initiatiefnemer van het project, heeft 25 jaar ervaring in het runnen van een administratiekantoor. Ze is actief als lifechange-coach en belastingadviseur en vervult een belangrijke rol als ouderenadviseur in Castenray.

De stichting staat voor een grote uitdaging: 30% van de inwoners van Castenray zal binnenkort 70 jaar of ouder zijn, wat kan leiden tot een zorginfarct. Om dit te voorkomen, richt Stichting Câsele Zörgt zich op het opzetten van zorgcirkels en het bevorderen van noaberschap. Het motto “Voor elkaar en met elkaar” benadrukt het belang van wederzijdse ondersteuning tussen jong en oud.

De stichting is bedoeld voor alle leeftijdsgroepen, iedere hulpvraag wordt beantwoord!

Een cruciale rol binnen de stichting is weggelegd voor Ien Janssen-Derks als dorpsondersteuner. Ien is het gezicht van de stichting en een belangrijke schakel in het verbinden van mensen. Ze zet sociale cirkels op die fungeren als vangnet bij hulpvragen, verbindt individuele behoeften van hulpvragers met het aanbod van het informele en formele netwerk en stimuleert de samenredzaamheid van de inwoners. Daarnaast verstrekt ze informatie en advies over wonen, welzijn en zorg, en ondersteunt ze inwoners bij het zelfstandig blijven wonen.

De toekomstplannen van Stichting Câsele Zörgt zijn ambitieus en hoopvol. Ze dromen van een hechte gemeenschap waarin iedereen op elkaar kan leunen en elkaars talenten benutten. Het creëren van een netwerk waar hulpvragen gesteld kunnen worden en spontane hulp geboden kan worden, is hun doel.

Hoewel de stichting momenteel geen specifieke hulp nodig heeft, is er wel een openstaande vacature voor penningmeester. Geïnteresseerden en belangstellenden worden aangemoedigd om contact op te nemen via de contactgegevens van de stichting.

Stichting Câsele Zörgt staat voor een gemeenschap die voor elkaar zorgt, waar iedereen welkom is en bijdraagt aan het welzijn van de ander. Het is een nieuw begin voor Castenray, gedreven door een gedeelde visie en een diepgeworteld gevoel van saamhorigheid.

De diensten van de stichting zijn breed toegankelijk. Ien is telefonisch of per app  bereikbaar op 0622211426 en werkt op afspraak op dinsdag- en vrijdagmorgen. Daarnaast is het bestuur bereikbaar via e-mail op caselezorgt@gmail.com en per post op Aan het Broek 2, 5811 BR Castenray.